Translate

Sabtu, 20 Agustus 2016

MELAYANI TUHAN ATAU MANUSIA OLEH PASTOR RUBINAH. T RANAU MALAYSIA


Satu cerita yang mungkin kita renungkan bersama, terutama bagi kita yang aktif dalam pelayanan.

Pastor Jack mempunyai pasukan koir terbaik yang pernah dibentuk digerejanya. Para jemaat tidak pernah terlepas untuk menyaksikan persembahan meeka semasa kebaktian dan konferensi. Isteri pastor jack selaku ketua pasukan koir itu juga sangat berasa bangga.

Pastor Jack meninggal dunia 3 hari sebelum konferensi pemuda/pemudi yang berikutnya. Ketika bertemu Tuhan dia memohon supaya dapat menyaksikan persembahan pasukan koirnya. 

Tuhan berkata “ Kau tidak boleh kembali lagi ke bumi, tetapi pada hari pasukan koir kamu itu melayani, Aku akan memberi kau peluang untuk melihat mereka menyanyi dari sini. “

Maka tibalah hari yang dinanti – nantikan itu dan Tuhan memenuhi janji-Nya kepada Pastor Jack. Apa yang mengejukan Pastor Jack ialah dia hanya boleh mendengar dua suara wanita dan satu suara lelaki di kalangan ahli – ahli koirnya.

Pastor Jack bertanya kepada Tuhan. “ Mengapa saya hanya mendengar hanya 3 suara sedangkan orang ramai bergembira dengan cara mereka menyanyi?” 

Tuhan menjawab, “Disini, Di Surga, kita hanya dapat mendengar suara mereka yang sungguh – sungguh menyanyi di dalam Roh dan kebenaran, dan yang berdiri teguh menurut Firmanku. “

Pastor Jack menangis dan bertanya, “Bagaimana dengan isteri saya dan yang lain – lain?” 

Tuhan menjawab, “Mereka melakukan pelayanan itu hanya untuk kehebatan yang dibangga – banggakan dan bukan untuk kemuliaanKU. Jadi hanya mereka yang dibumi  saja yang kelihatan bergembira menyaksikan koir mereka, tetapi tidak memberi kesan apa – apa di Surga.

Rekan – rekan seiman, apapun bagian pelayanan kita, lakukanlah semuanya itu untuk kemuliaan Tuhan. Janganlah hanya untuk menyenangkan hati manusia, melainkan Bapa di Surga yang dapat melihat hati, yang melihat disegala tempat, dan yang melihat komitmen kita pada Firman-NYA ( Matius 7 : 21 – 23 )

Yohanes 4 : 23 - 24

Tidak ada komentar: